onsdag den 2. september 2015

æstetisk retarderet



Noter til specialepapir:

Måske skal jeg have fat i nogle arkitekter eller designer, for at finde ord om form.

Måske skal jeg have fat i nogen fysikkere, matematikere, eller ingeniører som kan fortæle mig hvad fold er og hvordan det beskrives topologisk?


Måske skal jeg have fat i en geolog som kan fortælle mig hvorfor jorden er krøllet.


DO YOU KNOW WHAT FOLD IS?



Noter til Carmens æstetikopgave, hvor hun sammenligner to samtidige tekster og deres begreber om æstetik, en af Martin Heidegger og en af Walter Benjamin:

Denne værens visen og skjulen sig nødvendiggør kunsten, da kunsten kan "lokke væren frem fra sit skjul". Kunstneren kan således få publikum til at "lytte til væren".

Aletheia (oldgræsk) betyder uskjulthed eller utilslørethed og det handler om, at et kunstværk kan "afsløre" en væren.

Aletheia er noget der værker i værket i kræft af værkets gestaltning.

Verden er vores mentale ståsted, mens jorden er vores fysiske ståsted.

"I kunstværket har det værendes sandhed sat sig i værk"

Heidegger mener, at have fundet ud af at værkets tingslighed er en del af det "virkelige ved værket".

At menneskers sanseperceptions karakter er historisk betinget

æstetisk retarderet

Den profane aura giver en moderne skønhedserfaring.

Den profane aura er ikke direkte bundet til værket, men til skønhedserfaringen. Den er mere sublim end skøn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar